Fără comentarii literare la Evaluarea Națională din 2021. Ministerul Educației a luat decizia

În contextul pandemiei de coronavirus, Ministerul Educației și Cercetării a decis să adapteze programa pentru examenul de evaluare națională. Astfel, a fost preluat modelul testelor PISA și au fost eliminate comentariile literare plus partea de gramatică.

Ce a fost eliminat din programă

  • Arta spectacolului, tot ce se referea la actori, costume, lumini au dispărut;
  • La gramatică s-au scos mai multe: enunțurile eliptice, construcțiile concesive și condiționale, realizarea atributului prin numeral;
  • Au dispărut circumstanțialele, din subordonate au rămas doar 4: atributiva, completiva directă, indirectă și prepozițională;
  • Adjectivul pronominal de întărire a fost scos;
  • Numeralul este văduvit, au dispărut complet posibilitățile combinatorii ale numeralului, au rămas doar aspectele normative;
  • Scrierea și pronunțarea cuvintelor de origini străine cu foneme nespecifice limbii române au fost scoase;
  • Cea mai vizibilă modificare este la elementele de interculturalitate. Au rămas doar conținuturile care privesc valori ale culturii românești în spațiul național. Au rămas aici identitatea personală, identitatea națională, elemente de mitologie românească. Modele comportamentale în literatura universală – unicul conținut care face trimite la lumea din afara granițelor.

Primul model de subiecte pe acest nou tipar de examen au fost publicate în vara anului trecut, însă el a fost contestat ca fiind prea dificil, iar în noiembrie 2020 au fost publicat unul nou. Ca urmare a pandemiei, pe 5 februarie a apărut o programă adaptată, iar pe 22 februarie a fost publicat primul test de antrenament. Potrivit ministrului Educației Sorin Cîmpeanu, testele de antrenament vor apărea săptămânal până în luna mai, când frecvența lor ar urma să crească la 2 teste/ săptămână.

Ce sunt testele PISA

PISA înseamnă Programme for International Student Assessment. Aceasta este o evaluare internațională a elevilor care este standardizată la nivel internațional. Scopul testelor este măsura care va arăta în cele din urmă cât de bine sunt pregătiți elevii cu vârsta de 15 ani să facă față provocărilor atât din viața activă, cât și din viața educațională. Mai exact, îi va ajuta pe viitorii adulți în evoluție să ia la cunoștință lucrurile cu care se vor confrunta pe piața muncii sau cu situațiile întâmpinate dacă aleg să-și termine studiile, mai apoi să-și găsească un loc de muncă.

În majoritatea țărilor OECD, elevii de 15 ani se află aproape de terminarea învățământului obligatoriu, de aceea s-a ales vârsta în cauză. În modul acesta pot fi măsurate majoritatea cunoștințelor, a deprinderilor și atitudinilor care sunt dobândite până la vârsta de 15 ani, vârstă care trebuie să reflecte abilitatea fiecărui adolescent de a continua să învețe să-și evalueze singur propriile alegeri și să ia decizii personale în legătură cu opțiunilor lor. Subliniem că testele PISA nu investighează modul de performare a unui curriculum școlar, ci ceea ce știu și sunt capabili să facă elevii în mod real la finele anilor de studiu.

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole pe aceeași temă